tisdag 18 mars 2008

Sandvargen

Har ni bekantat er med Sandvargen och Zackarina? Om inte rekommenderar jag varmt ett möte! Har ni en 5-10 åring i familjen eller bekantskapskretsen att göra bekantskapen tillsammans med, är det ännu bättre. Dessa böcker av den åländska författaren Åsa Lind, har rönt stor glädje i vår familj. Böcker som ger utbyte också för oss vuxna. Sjuåringen har fått dem lästa för sig i flera repriser och nu knagglar hon igenom dem på egenhand.


"-Va? Blåmärke? sa Sandvargen. Vad är det?
- Såna här, sa Zackarina.
Hon visade Sandvargen sina färggranna ben och berättade. Det största hade hon fått när hon hoppade från gungan i värsta farten, och det gröna när hon cyklade i kapp med grannens katt.
- Eller förresten, sa Zackarina. Det kanske var när jag klättrade på taket till vedboden.
- Och det där lilla lila då? sa Sandvargen.
- Det fick jag när jag flög flygande hängmatta, sa Zackarina.
Sandvargen nickade.
- Nu förstår jag, sa han. Blåmärken är en sorts medaljer som man får när man gör farliga saker, eller hur?
Medaljer? Zackarina sträckte på sig.
- Ja, just det, sa hon. En sorts modighets medaljer."

(Sandvargen, 2002)

Hon

4 kommentarer:

Anonym sa...

TACK för detta boktips!!! Ska jag absolut kolla upp :)

soppor ur ett äktenskap sa...

Jo, det lönar sig. Ett till citat från gången då Zackarina träffade Sandvargen första gången:

" - Vad äter du? frågade hon försiktigt. Äter du ...människor?
- Människor? Nej, fy! Jag äter mest solsken och månsken, för av månsken blir man så himla klok. Jag vet allting."

Tyvärr hittade inte heller jag Bitterfitta boken i bokhandeln men jakten fortsätter...

Anonym sa...

Sandvargen hör till det bästa i bokväg. Den var precis rätt för Melker när han var drygt 5 år och snart måste vi läsa den på nytt. Jag trodde Åsa Lind var rikssvensk!

(Heidi)

soppor ur ett äktenskap sa...

Hej Heidi!

Ja, vi är tydligen många som tycker att Sandvargen är "bäst"!