lördag 8 mars 2008

Bluffmakare bland handelsmännen

Jag försökte hålla igen här och trösta mig med påsköl och mat, men det går inte längre. Trycket blir för stort. Det spänner kring pannan och rötan måste ut...

Det handlar om uppenbara försök att bedra folk. Kunder. Och det handlar om Stockmanns varuhus i centrum av Helsingfors.

Så här var det:
Jag hade en stund på stan och gick in på Stockmann för att se mig om. Vid en disk hade man radat fram läckerheter för påsk.
Ägg, harar, höns och tuppar i en salig glittrande blandning. Jag plockade åt mig en påse med naturtrogna små lantägg i vitt och brunt som var fyllda med choklad. Priset var över 26 euro per kg, men påsen var liten så det blev inte så dyrt.

Jag vandrade vidare, nöjd med mitt lilla köp. Tänkte på min fru, hon tycker om pynt!

Och: Femton steg längre västerut, FEMTON futtiga steg, kommer jag till en annan disk som bjuder ut påskgodis i lösvikt. Där i en av lådorna- fantamme - vad är det som ligger huller om
buller? Jo, mina naturtrogna små lantägg i vitt och brunt.
Kunde ha varit ett trevligt återseende om inte prislappen samtidigt sökt min blick. 16 euro per kg. 16!!
Anamma och anfäkta, 10 euro mindre per kg. Jag blev kallsvettig och kände mig bedragen. Min påse brände i fickan. Visst var den försedd med en liten etikett i guldfärg, men den var så in i helvetes dyr i jämförelse med vad en lika stor påse av dessa lösviktsägg skulle kosta.
Nå. Till handling! Tillbaka till ursprungsdisken. Jag vill byta den här påsen, jag har hittat samma ägg till ett billigare pris. FEMTON jävla steg härifrån...
Köpet gick tilllbaka. Och jag blev så barnsligt nöjd att jag omgående inhandlade flera ägg, i pastellfärger.
I dag skall vi pryda Sachertårtan med dem. Den som väntar får se. Recept kommer också, ett gammalt recept som är litet tidskrävande, men som belönar konditorn furstligt.
Han

Inga kommentarer: