tisdag 4 mars 2008

Ölskum och vintårar

Min andlighet kan ta sig andra uttryck än att be till gud. Vi är i vårt hus inbitna vänner av god mat och dryck. Vad dryckerna beträffar gäller det främst vin och öl. I över tjugo år har jag varit vinvän och för några år sedan började jag mera systematiskt också bekanta mig med öl.
Jag hoppas kunna dela med mig av vårt intresse och våra upplevelser då och då. En maträtt och förslag på lämpliga drycker därtill. Någon liten ölprovning kanske. Och jag hoppas förstås på kommentarer i fall någon någongång provat på nåt jag omnämnt här.

Allra först vill jag slå fast att de flesta finländska och/eller svenska "vanliga" lagerölen inte håller så hög standard. Dessbättre finns det nya små bryggerier som genom idogt arbete nått stora framgångar också i de här länderna, för att inte tala om våra grannar Norge och Danmark.
Tänk er till exempel att till sin mustiga lammgryta med vitlök i påskatider servera ett kraftigt, fylligt påsköl med stor humlebeska!
Och en annan hjärtesak, när jag nu håller på: Glöm det röda vinet till osten! Försök med nästan vad som helst annat. Jag lovar, det blir bättre!
Tro nu inte att jag är en snobb, för all del. Det är mig fjärran att tycka någonting annat än att det som avgör om någonting är gott eller inte är den egna smaken!
Till veckoslutet lovar jag er något trevligt.

Han

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh! De klyftlösa vitlökarna is the shit!!

soppor ur ett äktenskap sa...

Yes! Du har rätt! De är ju lättare att skala också.