onsdag 12 mars 2008

Klasstillhörighet


Idag har jag fått lära mig hur det ligger till och varför. Min vän slog huvudet på spiken när hon upplyste mig om hur det kommer sig att jag gång på gång avslöjar min klasstillhörighet utan att jag själv märker det. Det är nämligen så att vi ur pöbeln har för vana att vid det dukade bordet glatt resa oss upp och, visserligen vänligt och kanske inte alls burdust utan snarare för att inte besvära någon annan, sträcka oss efter det vi vill ha i stället för att, som de ur de mer bildade klasserna, be om att få det. Bara så ni vet.

Kanske boxerkudden är ett försök att klättra upp på samhällstegen. Har inte tänkt på det förut. En omedveten markör, helt enkelt. Kudden är inhandlad i Björneborg en gång för några år sedan och kostade hur mycket som helst. Men den låg där i fönstret och skällde på mig.

Hon

Inga kommentarer: