tisdag 1 april 2008

Kärlek och stålull


Mera värdefullt om känslor och vikten av medmänsklighet. Ingen lättsam läsning, men angelägen!

Kärlek och stålull - att växa upp med en utvecklingsstörd mamma
Livet är ett mirakel - så stoppar vi mobbning

Båda böckerna är skrivna av Lisbeth Pipping.

Nu ett smakprov ur boken Kärlek och stålull. Det är mycket allvarligt.

Mamma böjer sig över mig och skriker mig rakt i ansiktet. "Är du glad nu din jävla unge att du väckt din mamma? Fattar du inte att jag måste få sova?" Sedan börjar hon slå mig med sina knytnävar. Hon slår hårt och länge och jag gör mig så liten jag bara kan, trycker mig in mot väggen.

Orsaken till vredesutbrottet var en hostattack...

Lisbeth Pipping, som boken handlar om, lyckades vända sitt liv, kanske genom att en av hennes lärare såg henne och gav henne sin uppmärksamhet på ett sätt som ingen annan någonsin tidigare gjort.
Den andra boken behandlar mobbning, som Lisbeth också utsattes för under sin skoltid. Många barn och unga kommer till tals i boken. Många bittra erfarenheter redovisas, men också modeller och tankar på hur modiga vuxna kan stoppa mobbning.
Läs gärna de här böckerna!

Det har varit den första april i dag. Tico Stubb som man minns från skoltiden då han var vild och permanentad i håret har blivit utsedd till landets utrikesminister, på sin 40-årsdag. Det är inget skämt, det är också litet allvarligt.

Hon och Han

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, klarar man av att läsa den boken... Båda böckerna låter mycket läsvärda, kanske för mkt hjärtknip för mig den första.......

soppor ur ett äktenskap sa...

Nja, är svaret till om man klarar av att läsa. Jag blundade mig igenom det mesta.Han redogjorde sedan på ett anpassat sätt för handlingen.

Hon