fredag 11 april 2008

Verkligt skum festival


Har igår ackrediterat mig till HBF, Helsinki Beer Festival, som är veckoslutets stora händelse. Här hemma lobbas flitigt för att Hon skall delta tillsammans med mig. Får lov att se efter i pressmeddelandet vad man kunde tänkas locka henne med…

Okej, temat för i år är danska småbryggerier vilket låter mycket trendigt och gott.

Nørrebro presenterar på fat t.ex. North Bridge Extreme, New York Lager och Ravnsborg Rød. Vi tackar för det!

Nøgne Ø (som ju är norskt) kommer tyvärr bara med flaskor. Det är litet synd, tycker jag. Funderar på om det är en policyfråga som jag har missat. Likaså ställer Amager Bryghus upp sitt sortiment i flaska. Eftersom det bryggeriet tillsvidare är obekant för mig, ser jag fram emot det.

Thisted bryghus erbjuder bland annat sitt porsöl, som kan vara hur spännande som helst. Deras limfjordsporter kan inte heller passeras obemärkt.

Det finländska Huvila bjuder upp till rejäl långdans med nio titlar, endast en av dem på flaska.

Det bästa med festivalen är att alla fatöl serveras i antingen 2 dl eller 4 dl glas. Man kan prova många sorter utan att bli i ordentligt i dängen, för att tala klarspråk.

Och som socker på botten, belgiska Orval gör sitt återtåg till Finland. Ölet som saknas av så många, så många, sedan Alko strök den för kanske två år sedan.

Alltså, HBF på fredag och lördag, Kabelfabriken, Gräsviken, Helsingfors. Totalt 330 öl, varav danska knappt hundra! Till detta kommer fyrtio cidersorter, bland dessa några real cider. Och whisky för den som gillar det…

Väl mött!

Han

4 kommentarer:

Magnus Bark sa...

Thy Pors Guld var ett rätt tråkigt och slätstruket öl när jag drack det för ett år sedan. Tyvärr.

soppor ur ett äktenskap sa...

Tack för det! Då kan jag lämna den åt sitt öde, och ägna mig åt de andra i stället! Det låter dock intressant med pors i ölet. Jag drar mig till minnes Lapin Kultas hjortronöl för fyra-fem år sedan. Det var helt okej, mjukt och fint, med en vag nyans av hjortron. Inget överdrivet. Mycket bättre än deras standardblask.
Vi går vidare!

Anonym sa...

Ett liv utan Orval? Stackare! Skönt att Alko tagit sitt förnuft till fånga.

soppor ur ett äktenskap sa...

Ack, ack! Tyvärr uttryckte jag mig ofullständigt och slarvigt. Orval såldes under ölfestivalen, den finns icke att tillgå på Alkoteket...