fredag 9 maj 2008

Vad kan ölet kosta?


Nørrebro Little Korkny Ale 2006 är ett säkert riktigt trevligt öl från ett ansett litet bryggeri i Danmark. Det är också det första ölet som Alko tar in som skal reserveras i förhand. Detta sker 1-15.5 och avhämtningen är en månad senare. ”Ingen” har alltså smakat på det ännu. Flaskan är den typiska för det bryggeriet, fin formgivning och 0,6 liters volym. Ölet är av typen Barley Wine med en alkoholhalt på hela 12 %.
Det finns bara ett litet aber.
Det kostar över 20 euro.
Per flaska.
Nøgne Ø Imperial Stout är ett annat trevligt öl.
Det kostar över 5 euro per flaska.
Det är kolsvart, med ett gulbrunt kortvarigt skum.
Tung doft av kemikalier, sirap, kaffe och choklad där sojasås dock dominerar.
Ölet ger en tjock känsla i munnen med smaker av humle, lakrits, salmiak och mörk, mörk choklad.
Avslutningen är torr med en mycket trivsam och lång humlebesk eftersmak. Allt som allt ett aldeles utmärkt öl till vilda grytor, men också till chokladtårta.

Jag vet inte vad jag ska tycka om en ölflaska som kostar över 20 euro...
Vad tycker ni?
Vad kan eller får en flaska öl kosta?
Kan den kosta 20 euro, kan den också kosta 30 euro eller 50. Får den göra det?
Men kan den kosta 7000 euro? Eller en miljon?

Vi rör oss längre och längre bort från ölets ursprungliga betydelse; att släcka törst och att kanske ge en viss berusning.
Vad vill vi ha av en flaska öl? Vill vi ha en produkt som andäktigt hälls upp i provningsglas och som betraktas med ömsinta blickar, från höger och vänster?

Är Nørrebro Little Korkny Ale 2006 fyra gånger bättre och godare än Nøgne Ø Imperial Stout?
Kan det vara det?

Tja, gå dit och säg sen.
Jag kommer inte att köpa en flaska öl för över 20 euro.
Jag köper fyra stycken för över 5 euro i stället.

Men var går min gräns?

Han

2 kommentarer:

Kamomilla sa...

Ett öl med smak av lakrits, salmiak och mörk choklad.. Det skulle till och med jag kunna gilla!
Nå, skämt åsido..jag gillar inte mörka öl, tyvärr.
ja, man kan ju betala över 30 för en Mas La Plana och dela den med andra så jaa, varför inte... Men okej, nä, inte skulle jag heller. Ärligt sagt. Det finns en gräns. När det kommer till ölet så går min gubbes gräns vid ca 10e skulle jag tro. Men då kan det handla om en större flaska. Tex Corsendoncken han köpte i julas.

Är du i branschen eller ivrig entusiast på fritiden?

soppor ur ett äktenskap sa...

I branschen på fritiden, men inte i mitt dagliga värv - som jag är alterneringsledig från just nu. Och stor entusiast förstås...
Funderar på det där med vinet. Har ett litet lager olika årgångar av Mas La Plana, gillar det mycket skarpt... I mina ögon (eller min mun) slår Torres med det vinet många betydligt dyrare!
Såg er blivande örtabåt på din blogg - härlig. Vi gjorde just om vår gamla sandlåda till örtagård. Basilikan har redan hunnit frysa ihjäl...;-(
Och sen: Hur är det med ert brännvinsbord?? ;-)