söndag 4 maj 2008

Av kärlek till maten






Långhelg har det varit. Och gott så! Det är den tiden på året som bjuder på sillis! Och vad är bättre än det. Inlagd gös med lime och rosépeppar, rökt lax, kallrökt renstek, kalix-löjrom, sill och förstås en immande snaps.
Vi har de senaste 15-20 åren varit bjudna på tre sillfrukostar nästan varje första maj. Förr om åren när vi var unga, raska, hungriga och törstiga brukade vi spurta runt till alla tre (eller åtminstone två). Nu har åldern och mängden barn gjort oss mer sansade. I år hann vi med en. Det roliga är att på alla dessa tillställningar finns det en hel del sådana människor som man träffar en enda gång per år. Människor man följt med i många år, men bara upplevt deras "Helan går-jag". Man undrar och anar ju att det finns ett vardagsjag i dem också, men helt säker kan man ju inte vara.


Hon



5 kommentarer:

Kamomilla sa...

Det var mig en kall snaps! Vad mysigt med sillis! Själv firade jag första maj på en konfirmation... Väldigt illa valt datum tycker jag.

Sanna sa...

Nu blev jag hungrig igen. Jobbigt. ;-)

soppor ur ett äktenskap sa...

Tack för kommentarerna. Törsten efter snaps och hungern efter sill skall väl nog bejakas för det allra mesta. Åtminstone en gång per år ;-)
Det är ju inte så ofta det blir att ta en snaps numera. Jul, påsk, första maj, midsommar, kräftskivorna... Nåja, en del förstås, men jag är helt övertygad om att det var mera brännvin förr (t.ex. min föräldrageneration) och mindre vin.
Eller har jag fel?

Han

Kamomilla sa...

Så var det väl nog. Vi har tagit upp en spännande sed att servera brännvinsbord a´la 1700-tal åt våra gäster. Det fungerar som förrätt och också som en stämningshöjare. Och så har man definitivt något att prata om!

soppor ur ett äktenskap sa...

Hej kamomilla!
Det där låter ju fascinerande! Jag har läst om brännvinsbord, kan t.ex. gott tänka mig att de förekommer i Röda Rummet (Strindberg) och Kvartetten som sprängdes (Sjöberg). Brännvinet serverades förr ur nåt slags samovarliknande historier med kran, eller hur?
Berätta hur ni brukar göra, är du snäll. Vilka sorters brännvin? Hur serverar ni dem? Vilken sorts tilltugg?

Han