tisdag 13 maj 2008

En resa söderut

Den lokala musikern har ett bänd som heter Hemmalaget och som gett ut åtminstone två skivor. På en av dessa finns en låt som börjar med orden: "Det finns inget här i världen som en resa söderut, när jag passerat färjan släpper jag ett glädjetjut, och jag sjunger, jag sjunger Sommaröblues..."
Den resan söderut gör vi ofta, och vi sjunger också, allt som oftast. Med i kören för full hals bara. "Att sitta på Sommaröboden o kika på båtarna som går förbi, och ta en kaller då och då..." På klingande dialekt sjunger vi. Det slår både Perrelli och The Ark och Ragnar Hare. Med hästlängder!!
Färjan är en banangul bilfärja och vi befinner oss i den svenskaste av alla svenskbygder som finns i vårt land. Korsnäs får si sig...
Skyltningen är också perfekt. Till och med finskan är korrekt som ni kan se på bilden nedan. Klicka på bilden för detaljstudier eller om ni har överansträngda ögon.
Att vi matlagningsglada snart kanske kan servera smörolja som dressing är väl inte en helt långsökt önskan? Det låter åtminstone riktigt gott. Gös i smörolja med nypotatis. Pocherad sparris i smörolja.
Var smöroljan sen är på fyllning förtäljer inte den här historien. Men jag anar att det finns nån gubbe eller gumma nånstans i skärgården som vet det.
Dråpligt, på min ära.

Han

4 kommentarer:

Kamomilla sa...

Den har nog åkt iväg till varmare länder på fyllning :D :D


Har ni förresten någonsin fixat håret med en rulleporstgurlin? Jag såg en annons en gång om en sån. Det var nog vad man på finska kallar lämpökiharrin, med en behaglig mix av rulle, borste och engelskans curl...Vad livet vore tråkigt utan dessa underbara översättningar!

soppor ur ett äktenskap sa...

Säkert! I så kall väderlek som det varit i dag skulle smöroljan stelna på fläcken.
Vad månne en plattång heter på det där "rulleporstgurlin"-språket?

Kamomilla sa...

Ja du, vad kan det vara månne... Jag vet i alla fall att det i samma katalog såldes "kaffekokande" och "vispande". Lustiga andar har erövrat köksapparaterna! :D

soppor ur ett äktenskap sa...

;-)