torsdag 9 oktober 2008

Säsongen är öppnad


Ja, ni ser rätt, det är glögg.
Jag är tyvärr inte annars heller någon särdeles principfast människa, så att frångå principen om att inte inmundiga alkoholhaltiga drycker under vardagarna var synnerligen lätt, eftersom jag är djupt förkyld. Enligt gammal kinesiskt eqvilibrium skall Yin balanseras mot Yang (陰 vs 陽) varför min förkylning kräver något hett för att drivas på flykten. Ergo: glögg är perfekt!
En beklaglig sak är dock att mitt smaksinne inte är, så bl.a. blåbärsnyansen i Blossas glögg för denna jul 08 går mig förbi så det bara visslar om det.
Att vi som är vinvänner av stora mått dricker dåligt vin som smaksatts med starka kryddor är sedan en helt annan sak, beklaglig den också, men i detta nu känns detta faktum överkomligt.

Hannen

4 kommentarer:

Kamomilla sa...

Här är det flunssigt också, vi öppnade faktiskt en flaska glögg igår för att lindra halsontet...

Krya på er!

alegni sa...

vad är det för dumheter att inte dricka vin annat än till helgen ;) vi tar ett glas varje kväll - för hjärthälsan!

soppor ur ett äktenskap sa...

Tack för kommentarerna. Det är härligt hur bra man känner sig både i halsen och i hjärtetrakten efter några glas vin.
Alegni: Vi läste in oss på din blogg här i kväll. Vi gifte oss också den 1 september 1990... Länge sen...

alegni sa...

men så roligt! ja, i år räknat känns det som en evighet, men vi har trivs så bra tillsammans så tiden har gått supersnabbt!
ikeas möbler är a-walk-in-the-park jämfört med jysks! jag köpte trädgårdsmöbler från jysk i somras o det var ett rent helvete med att få ihop dem också. skruvhålen på fel ställe, skruvar som gick av, tapphål som inte var tillräckligt djupa m.m.
man borde väl satsa på inhemskt (o förhoppningsvis kvalitet) varje gång, men jag som är så ombytlig skulle ruinera oss på noll tid om vi gjorde det. vissa möbler satsar jag mera på än andra ;)
ibland lyckas vi inte ens köpa inhemskt fast det är meningen, som när vi köpte nya soffor för två år sedan. försäljaren sa att sofforna är inhemska, men när sofforna följande dag levererades stod det made in china på plasten. upprört samtal till möbelaffären där de var lika förvånade som vi. det visade sig att tillverkningen flyttat från lahtis till kina... vi krediterades en del av inköpspriset...
ursäkta romanen ;)
h. ingela