fredag 10 oktober 2008

Irritation

Nu ska jag spy galla över två saker som kom att störa mig skitmycket då jag körde min dotter till skolan i morse. Håll i er.
Varför tar Yles svenska nyheter in en drös rikssvenska reportrars rapporter i stället för att skicka ut eget folk? Jag har ju inget emot svenskarna, men då jag i nians nyheter hörde två rikssvenska rapporter efter varandra, om USA (då en risksvensk säger "börs" låter det ibland som "bush"! Bushraset!) och om Island, blev jag förbannad. Jag är själv journalist och vet nog att det finns folk som vill åka ut och jobba.
Och så frågar jag varför, till på köpet. Svar: Det blir billigare att köpa ett färdigt inslag av en svenskelin som jobbar för en nyhetsredaktion som har säte i Sverige.

En annan sak som gör mig förbannad, men också uppgiven samt lätt hånfull har också med journalistik att göra. Eller "journalistik" skall jag säga.
Åkte bakom en buss som på bakfönstret gjorde reklam för en ny tidskrift som koncentrerar sig på det lätta, lyxlivet både i hemlandet och utomlands. Jag tänker inte säga vad blaskan heter eller ge er webbadressen för jag vill att den här publikationen ska gå i graven så fort som möjligt! Tvi vale.
Folk får sparken till höger och vänster, islänningarna (och också vi, vänta bara) köper inälvor och blod till matlagningen för att det är det billigaste. Folks bankbesparingar hotas, allt stänger.
Men vi finnar vi startar upp magasin som koncentrerar sig på golf, svarta sammetsklänningar och champagne. Herregud!!
Dessutom bygger vi på löpande band stora shoppingcenter...
Vad ska det bli av oss riktigt?

Och febern stiger.

Han

Inga kommentarer: