måndag 27 oktober 2008

Rättvist?

Detta är ingen politisk blogg, men en viss suck måste också jag tillåta mig. Jag bor nu i en stad med fler sannfinländare i stadsfullmäktige än sfp:are. "Maassa maan tavalla" är partiets bärande slogan. Vad detta betyder för mig som finlandssvensk och för mitt barn som inte bara är finlandssvensk utan dessutom kines, kan man bara gissa sig till.

Får väl fundera på att flytta...
Grankulla? (fast snabbt är dom väl där också...)
Ekenäs? (eller förlåt, Raseborg)
Varför inte?

Hon

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vi får väl trösta oss med att svenska åtminstone har varit "maan tapa" minst lika länge som finskan!

Jag är inte helt hundra på att TS ser saken på samma vis förstås...

Ni kan ju alltid söka asyl här i Österbotten- vi ser bara en pyttesvag start på tendensen.

CK

Anonym sa...

Satsa på Grankulla vetja, klar SFP majoritet och garanterat ingen sannfinländare i det kommunfullmäktiget :-) Ingen som röstar på dem har nämligen råd att bo i Grankulla....
Själv trivs vi utmärkt i invandrar täta Nordsjö där även Sannfinländarna har sitt högsäte. Vi håller däremot både den röd-gula och indiska flaggan högt!
Come and see us sometime.
Hälsningar från Tomas och Pia (skribent Tomas)

soppor ur ett äktenskap sa...

Asyl i Öbotten. Eller Grankulla. Eller ... kanske flykt inte är ett alternativ. Upp till kamp Kamrater!
För Frihet, Jämlikhet och Broderskap! Systerskap, menar jag!

alegni sa...

maken är övertygad om att deras valframgång är en övergående fluga, men jag är illa rädd att de blir fler allteftersom :(