söndag 2 november 2008

Och han tog brödet och bröt det!




Minns ni början av 90-talet? Laman! Radhusen. Babyskriken och BRÖDMASKINERNA. Det var tider det! I kväll sitter vi här med nygräddat bröd och en brödmaskin till låns. Vi som var för fattiga då det begav sig, hade inte råd att göra som så många gjorde i början av 90-talets dåliga tider, d.v.s. skaffa oss en brödmaskin för att kunna baka vårt bröd själva, enkelt och behändigt och billigt. Om sanningen skall fram var vi väl lite för "tillbaka till rötterna och naturen" människor på den tiden, så ingen välvillig släkting kom på att förära oss en dylik maskin. Vi var väl människor som såg ut att vilja knåda vårt bröd själva, eller nåt sånt. Men Vännerna fick en i julklapp år 1989. Och de har bakat en del. I synnerhet i början har de bakat. Tidvis har maskinen (som för övrigt pryds av texten "Hembagarn") vilat och nästan glömts bort, för att sedan plockas fram igen. Senast för två veckor sedan... Men nu har vi fått låna den! Och det doftar underbart i vårt hem! Om möjligt doftar det faktiskt godare, mer intensivt, än då man bakar på vanligt sätt. Hur det nu kan stämma.


Så nu har vi njutit av müslibröd till kvällsteet. Gott! Och nu laddar han maskinen så vi får njuta även i morgon. Timern inställd på 06.00 och "Hembagarn" står i under natten och förser oss med dofter och bröd till måndagsfrukosten! Underbart sent 80-tal. Tjugo år för sent, men so what!



Hon och Han

8 kommentarer:

sissabo sa...

Hej! Så härligt med en bakmaskin. Jag har två stycken bakmaskiner. Fast de går på två ben och har varsitt förnamn (mina söner). Det är ju så gott med hembakt bröd, och så doften av nybakat. Muuums.
Ha det gott, hälsn Jessica

alegni sa...

nostalgi! jag kan fortfarande känna den där doften när jag tänker tillbaka. o se de där kilona som kom till av att det ständigt fanns nygräddat bröd i huset...
för två år sedan gav jag bort vår maskin!

Kamomilla sa...

Så allt åttiotal var inte hemskt va? personligen så avskyr jag hushållsmaskiner. Jag har en egen bättre modell. jag ger honom en öl eller två så donar han glatt i köket! ;)

Anonym sa...

Hejsan! Vännerna är glada att både se och läsa att första baket lyckades! Hoppas på lika god fortsättning. Inte lär ni få "leidan" så snabbt heller om ni prövar nya recept varje dag =)

Hälsningar Vännerna :-)

soppor ur ett äktenskap sa...

Tack ska ni ha för kommentarerna. Ulla: Det är just vad vi gjort. Maltbrödet gjordes i natt och ett nytt bröd blir precis färdigt...;-)

Unknown sa...

Hejsan! Åh så gott med hembakt bröd!! Du skriver verkligen bra!! Kram Petra

Kamomilla sa...

Bra. jag ska duka upp med pepparkakor och mögelost och små glöggmuggar på min bricka. Det blir prima! Tack. :)
Kamomilla

Anonym sa...

Jag minns när mina föräldrar gjorde sig av med sin brödmaskin. De frågade både mig o brodern huruvida vi var intresserade av den. "Nej", sade vi båda, förstrött. Två månader senare vaknade jag upp och sade "Jo". Men då var maskinen redan i Estland. Oh well. Honestly.

CR.