tisdag 11 november 2008

Gud som haver!


Vansinnesblåsten har blåst sönder mitt paraply. Den på nästan alla plan inspirerande arbetsbördan håller på att vältra sig över mig i stället för att hålla sig på behagligt avstånd. Tröttheten tar över efter lunch ungefär och kaffet tycks ha förlorat sin uppiggande effekt. Gud, ge mig apelsiner!


Jag ber aftonbön med min yngsta dotter varje kväll. I min barndom bad min mor aftonbön med mig varje kväll. I hennes barndom bad hennes mor... o.s.v. Traditioner ger trygghet.
P.g.a. att man upplyst mig om att det inte är korrekt att avsluta bönen med "den Gud älskar lyckan får", försöker jag att göra det bara var tredje kväll. Däremellan (var tredje kväll) avslutas bönen med "Du förbliver Fader vår" och däremellan (kvällen som blir över), avslutas bönen med "Du förbliver Moder vår".

Amen.

Hon

5 kommentarer:

alegni sa...

det gjorde vi också med våra söner (o våra mammor med oss). dessvärre ser det ut som om barna inte kommer att fortsätta med den traditionen om de någon gång får egna barn...

Ms Garbo sa...

...och min farmor bad aftonbön med mig, vilket mina föräldrar inte gjorde, men nu, när jag har en sjukiloskille i mitt liv, ber jag med honom varje kväll.

Sen tackar han för det med att inte sova *s*

(Vi övar på det där, ja....)

Anonym sa...

:) Vi har också bett den Gud älskar lyckan får när jag var barn och den versionen känns som att man måste ta ibland ;))

Anonym sa...

Jag sjunger "Gud som haver" för sonen (samt "Sov du lilla videung", samt en tredje valfri sång...) och har märkt att det är lögn att aktivt komma ihåg texten - dvs. ifall jag får sjunga sången i ett sträck "på rutin" (usch!!!), så går allt bra, men om jag blir avbruten mitt i, kan jag inte komma ihåg texten. Det som kommer i tankarna då är lösryckta delar ur de följande verserna (tex "hm hm ensam går", "raj raj över folk å länder..."). Vet inte vad detta betyder? Min andlighet har hål? Jag klarar inte att koncentrera mig på sånger med ett budskap? Jag är trött om kvällarna? O vad månne det har för samband med att detta skrivs kl. 04.16 en vardagsnatt för att alla rutiner klarats av först för en stund sedan... Pust. Och så detta förb... mörker. och regn.
Hälsningar.
CR.

soppor ur ett äktenskap sa...

Hålig andlighet är ju nästan som Helig ändlighet, så det måste ju vara ok!?
Tack för era kommentarer. Ho vet hur våra barn i framtiden kommer att göra med bönandet.
Att ha 7 kg som inte sover låter jobbigt. Vi hade i tiderna 2x allt mellan 2-10 kg som inte sov på nätterna och det sög musten ur en. Nu är det 2x 16-åringar som också kräver sitt...