onsdag 17 december 2008

Aj, aj, så gott

Mums!

Igår var det verkligen fest för en gourmet.

Jag och min dotter åkte och handlade och som genom ett under stod vi plötsligt rakt framför nästan riktigt äkta pelmeni, de små ryska tortellini-/dumplingsliknande pastaknytena med varierande innehåll, denna gång höna, tillverkade i Estland.

Och vi tillredde och det var gott. Litet fräsch olja och ett par tryck med den elektroniska saltkvarnen och något drag med den manuella pepparkvarnen och sen är det färdigt att ätas.

Någon halvtimme efter måltiden städade jag min vana trogen upp minutiöst i köket och kom då att knyckla ihop emballaget till pelmenina.

Döm om min förvåning då jag läste det finstilta, d.v.s. innehållsförteckningen.

Bildbevis finns och presenteras här nedan.

Vad tror ni detta var fråga om? Skurkar, bedragare och svinpälsar från Estland som skodde sig på min outsägliga dumhet?

Finns det förslag?






Han

4 kommentarer:

alegni sa...

huvudsaken var väl att gåshuden smakade gott, eller ;)

Anonym sa...

Det går kalla kårar längs ryggen och man får .. ja , just det.

Bättre i alla fall än "inga naturliga aromer".

Efter motsvarande upplevelser har jag blivit en ivrig läsare av innehållsförteckningar. Man ska inte bli alltför begränsad, bara- en miljard kineser kan inte ha fel! Om det inte gäller melamin, förstås.

CK

alegni sa...

Här kommer receptet på konjakstryffeln:

250 g choklad med 70 % kakaohalt
1 dl vispgrädde
1 msk mjukt smör
1-2 msk konjak
kakao att rulla tryffeln i

Hacka chokladen. Koka upp grädden. Dra kastrullen av värmen, tillsätt chokladen o rör smeten jämn. Tillsätt därefter smör och konjamin och blanda väl. Låt kallna några timmar i kylen, rulla till bollar o rulla därefter bollarna i kakao.
Syndigt enkelt!

soppor ur ett äktenskap sa...

Tack Alegni!
Det där låter otroligt gott och inte så jättesvårt!

Hon