lördag 17 januari 2009

Bouillabaisse igår...


...helstekt gås i morgon.

I övrigt är tiden för bloggande och annat roligt begränsad just nu.
Till veckans rolighet hörde förhandsvisningen av filmen "Maata meren alla".
Handlar om unga Idas längtan efter att frigöra sig från modern och småstadslivet. Hennes resa till Berlin och storstadslivet. Hennes knepiga relation till modern som både är distanserad och kvävande, på samma gång. Att hålla distans och ändå inte släppa taget, så typiskt finländskt på något sätt. Dessutom råkar Ida vara adopterad och hennes bästa kompis homosexuell.
Lenka Hellstedt som står för manus och regi är själv adoptivmor. Den ursprungliga berättelsen är skriven av Riikka Ala-Harja. Se den gärna. Premiär 23.1.2009.

Hon

4 kommentarer:

alegni sa...

soppan ser god ut o pjäsen förblir dessvärre oupplevd för min del. däremot ska jag gå o se pjäsen blommor av stål på wasa teater nästa vecka. lite kulturell måste man ju vara.

Anonym sa...

Hej Alegni!

Det skall jag också, på onsdag.. Kanske vi ses om vi begriper att sätta en röd nejlika i knapphålet eller något mera jordnära ;o)

Bästa soppor: vilken mängd sopprester ni måtte ha haft, då jag varje dag möts av av Bouillabaisse igår?!... =D

CK

soppor ur ett äktenskap sa...

Hej, hej.
Bästa CK: det har en enkel förklaring. Om du läser hela inlägget märker du att det är samma inlägg du läst tidigare. Vi har nämligen inte uppdaterat bloggen på en tid, vilket är förklaringen till att du möts av samma ord flera gånger. Vi måste försöka förbättra oss. Men då vi dricker öl bara på veckosluten, finns inget utrymme för spontana inlägg, åtminstone inte av det slaget.
Hur var teatern??

Anonym sa...

Hej!

Recensenten tyckte inte alls om den, så förväntningarna var lagom låga. I själva verket tyckte jag om den- storyn bekant från filmen. Allvarlig story, fullt av slapstick-humor och tantpower. Tanterna var bäst- Anna Grönblom, Stina Engström, Ragni Grönblom-Jolly, Carola Sarén....

Jag hade naturligtvis sett att det var samma inlägg, men försökte på ett finkänsligt sätt säga att det nog är dags att skriva ett nytt! Jag maindar INTE alls fast det inte handlar om öl...

Calvin